www.renemathot.nl                   Contact: info@renemathot.nl              Copyright © Rene Mathot

Vakantie Sellingen 30 juni t/m 7 juli 2017

nog in bewerking

30 juni 2017 Vandaag gaan we een weekje op vakantie naar Sellingen (gemeente Vlagtwedde) in de provincie Groningen. Vanmorgen nog even de spullen gepakt een het huis een beetje opgeruimd. Ben nog even boodschappen wezen doen om nog wat spullen te halen voor de vakantie. Ik heb ook nog een was gedraaid. Rond 11:00 uur zijn we vertrokken. We zijn via de afsluitdijk gereden. In Zurich zijn we nog wat gaan eten bij een wegrestaurant. Het weer werd er trouwens niet beter op. Toen ik bij het wegrestaurant op de parkeerplaats stond zag ik een rolwolk in de lucht. daarbij zag ik ook 2 kleine waterhozen ontstaan. Ik heb ze op de foto gezet. Daarna zijn we doorgereden naar Groningen. Onderweg kregen we nog een paar flinke buien met regen te verwerken. Omstreeks 14:30 uur bij het ons vakantiehuisje aangekomen. Het "Boswachtershuisje" ziet er van buiten leuk uit. Al ligt het dicht langs een weg waar 80 km per uur gereden mag worden. Van binnen is het huisje een beetje gedateerd. Wel een mooie nieuwe keuken (helaas geen vriesvak in de koeling). Wel hebben we wifi, dat is ook handig. Helaas bleek dat het geluid van de auto's en vrachtauto's op de weg wel erg duidelijk in het huisje te horen (en te voelen) is. Dat viel toch wel tegen. Maar wat doe je daar nu nog aan. Alles uitgepakt en geïnstalleerd. We gaan er een mooie week van maken, ondanks de slechte weersvoorspelling. Vanavond lekker shoarma gegeten. Dat had ik van huis meegenomen. Vanavond zijn we nog een stukje gaan wandelen in het bos wat tegenover het huisje ligt. Daarna nog wat tv gekeken en naar bed. Ik was wel moe.

1 Juli 2017 Vannacht was ik al om 04:00 uur wakker. Peter ging er uit om te plassen en toen ben ik ook maar even uit gegaan. Daarna kon ik niet meer slapen. Om 04:45 uur ben ik er maar uit gegaan.. Ik heb wat tv gekeken en even gekeken wat we vandaag kunnen doen. Peter was er om 08:30 uur uit.  Lekker ontbijt gemaakt en samen gegeten. Het geluid van de weg langs het huisje heeft toch wel invloed op ons verblijf hier. Als er vrachtauto's langsrijden trilt het in het huis. Dat hadden wij ons toch niet voorgesteld bij een Natuurhuisje. Om 10:30 uur zijn Peter en ik vertrokken naar de stad Groningen. We zijn eerst naar Veendam gereden, om vandaar met de trein van Arriva verder te rijden naar Groningen. Toen we in Groningen aankwamen regende het. Het was helemaal grijs. Eerst even het mooie station van Groningen bewonderd. Dit station ziet er echt prachtig uit. Daarna zijn we naar het   "Gronings Museum" gegaan. We hebben een museum jaarkaart dus dat maakt de drempel om naar binnen te gaan een stuk kleiner. Er was een mooie tentoonstelling over Bargen in de provincie Groningen. Een Barg is een mooi landhuis. Er hingen mooie schilderijen van Bargen en ook gevelstenen van de huizen die niet meer bestaan. Tevens hingen er  schilderijen van de bewoners van de ze Bargen. Verder hingen er mooie naaktfoto's van Erwin Olaf.  Na dit museum zijn we de stad in gegaan. Ik wilde een paar platenwinkels bezoeken waar ze nog vinyl platen verkopen. Er bleken er meer te zijn als dat ik had verwacht. Ik heb een dubbel LP gekocht van ABBA Gold, maar dan geperst op "goud"  vinyl. Dit ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van het album. Een van de best verkochte albums van de beste popgroep aller tijden. Daarna gingen we wat drinken op een terras, want het weer klaarde helemaal op. De zon ging schijnen en de wolken trokken weg. Daarna zijn we richting het "Noorder Scheepvaart museum" gelopen. Een leuk museum wat je niet verwacht midden in de stad Groningen. Na dat bezoek zijn we door de stad gelopen en wat mooie foto's gemaakt. Daarna zijn we lekker gaan eten. We hebben lekker buiten gezeten. Toen was het weer tijd om naar onze vakantiewoning terug te gaan, Het was alweer 19:00 uur. Om 20:15 uur waren we weer thuis. Nog even wat tv gekeken, maar voor mij was het een hele lange dag geweest. Lekker slapen.

2 juli 2017 Vanmorgen werd ik pas om 07:45 uur wakker, wat voor mij erg laat is. Ik heb heerlijk geslapen. Vandaag gaan we met de "Star" in Stadskanaal een rit maken met de stoomtrein. Om 10:45 uur vertrok de trein uit Stadskanaal richting Veendam. Een prachtige grote stoomlok van de serie 52 de 52-8666 trok de trein. Deze lok is afkomstig uit de voormalige DDR en reden bij de Deutsche Reichsbahn tot ongeveer 1987. Na de val van de muur zijn een aantal van deze locs ook in Nederland terecht gekomen. De Star heeft meerdere locs van dit type in rijvaardige staat behouden.  Na aankomst van de stoomtrein in Veendam zijn we met de trein van Arriva doorgereden naar Zuidbroek. Daar is het "Noord-Nederlands Trein en Tram Museum" gevestigd, in het voormalige stationsgebouw van Zuidbroek. Dit type stations stonden vroeger ook langs de spoorlijn Uitgeest en Zaandam in Noord-Holland. Het is prachtig gerestaureerd en teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Een leuk klein museum.  Na dit bezoek zijn we weer terug gegaan naar het station om de trein van Arriva terug te nemen naar Veendam. Voordat deze trein kwam, reed er eerst nog een goederentrein langs met een Lok van het type 6400 van DB Cargo. Een van de weinige goederentreinen die op dit traject rijden. Toch een beetje mazzel. Bij terugkomst in Veendam zijn we naar het "Veenkoloniaal museum" gegaan. Daar wordt de geschiedenis verteld van de Veenkolonies, maar ook over de verschillende industrieën die in deze omgeving actief zijn geweest. Zoals de strokarton industrie en de aardappelmeel industrie. Dit was ook een leuk museum. Daarna zijn we weer teruggelopen naar het station van Veendam. Ik heb nog even bij de draaibrug gekeken die door een medewerker van de Star werd gesloten om de naderende stoomtrein te laten passeren. Een mooi gezicht hoe die gigantische lok over deze brug reed. Daarna weer met de trein terug naar Stadskanaal. In Stadskanaal nog even een pizza gegeten en daarna weer naar ons vakantiehuisje teruggereden. Het was een mooie dag geweest. Straks weer lekker slapen (hoop ik).

3 juli 2017 Vanmorgen zijn we naar "Koikweker Boerma" gereden in t' Veldt. Deze kweker kweekt zijn eigen Koikarpers. Hij heeft er gigantisch veel in alle soorten, kleuren  en maten. Peter was helemaal blij bij het zien van zoveel vissen. Helaas kon hij er geen eentje meenemen. Waarschijnlijk gaan we a.s. vrijdag nog een keer langs voordat we naar huis gaan. Daarna zijn we doorgereden naar het plaatsje Uithuizen. Daar staat het oude landhuis "Menkema Borg". Dit is een oud landgoed wat nu opengesteld is voor bezoekers. Er ligt ook een prachtige tuin omheen. De Borg zelf is nog helemaal ingericht zoals het vroeger geweest moet zijn. Echt prachtig. Je kon wel zien waar toen het geld zat. Het verschil tussen arm en rijk was ook erg zichtbaar. Ach wat is er eigenlijk veranderd. Arm en rijk bestaat nog steeds in deze tijd. Na dit bezoek zijn we richting huis gegaan. We zijn via Waterhuizen gereden. Daar woonde Riekje Buivinga. Deze mevrouw had in en rond de oude blokpost Wha van de spoorwegen een hele verzameling treinen, seinen en andere spoorse attributen verzameld. Helaas is Riekje in 2014 overleden. Het "Spoorwegmuseum Waterhuizen" is daarna gesloten. Haar zoon en man wonen daar nog steeds. De verzameling staat nu een beetje te verpieteren in het groen. Het was even zoeken waar het precies was. Maar toen we daar aankwamen kwam net de zoon aan fietsen. ik vroeg aan hem of ik even de verzameling mocht bekijken. En dat mocht. Het slot ging van het hek en was toch wel verbaast wat er allemaal stond. Helaas mocht ik niet bij de woning zelf kijken. even later kwam de vader ook nog even. een apart stel. Vader zag er toch wel een beetje onverzorgd uit. Alles blijft staan zoals het nu is vertelde de zoon. Het is we zonde dat het nu een beetje staat weg te roesten daar. Wel een paar leuke foto's gemaakt. Daarna weer terug naar onze vakantie woning gereden. Peter heeft de pizza van gisteren nog opgegeten en ik lekker soep met brood. Vanavond nog wat tv gekeken.

4 juli 2017 Vanmorgen was ik wel weer vroeg wakker. Heb maar wat tv gekeken op de tablet. Omstreeks 10:30 uur zijn we vertrokken naar Oldenburg in Duitsland. Ongeveer een uur rijden vanaf Sellingen. Omstreeks 11:45 uur waren we er. Oldenburg is niet zo'n hele grote stad. We zijn door het centrum gelopen  en koffie gedronken. Daarna zijn we  naar een kasteeltuin geweest. Dit is een prachtig park net buiten het centrum van de stad. Lekker rondgelopen. Daarna nog even door de stad gelopen en wat gegeten. Toen zijn we naar de Botanische tuin van Oldenburg gelopen. Het zag er allemaal erg mooi uit en hoefde er ook niets voor te betalen. Daarna zijn we terug gelopen richting het centrum en nog even op het station van Oldenburg gaan kijken. Een paar mooie treinen gezien. Daarna zijn we weer naar ons vakantie huis teruggereden.

5 juli 2017 Vanmorgen zijn we om 10:30 uur vetrokken naar Papenburg in Duitsland. Ongeveer 32 km van ons huisje. We zijn eerst nog even naar 2e Exloërmond gereden om het geld voor de huur van het huisje te betalen. We hebben ook nog even koffie gedronken bij de verhuurster. Ze woonde op een grote boerderij met koeien. We hebben even gepraat over koetje en kalfjes. Daarna zijn we doorgereden naar Papenburg. Om 12:00 uur waren we daar. Papenburg is voornamelijk bekent om de scheepswerf (Meyer Werft) waar grote cruiseschepen worden gebouwd. Deze stad ziet er prachtig uit, zo schoon en netjes. Beverwijk zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Lekker rondgelopen, het prachtige stadspark  en het station bezocht. Daarna nog een rondvaart Door de haven gemaakt. Het weer werkte ook mee gelukkig. Het was heerlijk.  Nadat we nog wat gegeten hadden zijn we weer naar ons vakantiehuisje gereden in Nederland. Vanavond nog wat tv gekeken.

6 juli 2017 Vandaag doen we rustig aan. We zijn even naar de "Vesting Bourtange" gereden. Dat ligt 5 km bij ons vandaan. Lekker rondgelopen in dit vestingstadje. Daarna zijn we nog even wat boodschappen gaan doen in Vlagtwedde. Vanmiddag rustig aan gedaan en nog wat genieten van het mooie weer. Peter heeft nog de auto gewassen. Verder niet veel meer gedaan. Vanavond lekker een broodje gezond gegeten en daarna nog een film gekeken. Rond 23:00 uur gingen we naar bed. Morgen gaan we weer naar huis.

7 juli 2017 Vanmorgen was ik al om 03:30 uur wakker. Er reed een of andere vrachtauto langs, die erg veel herrie maakte. Daarna kon ik niet meer slapen en ben er maar uitgegaan. Heb wat ABBA  geluisterd en op de tablet tv gekeken. Vandaag gaan we weer naar huis na een weekje vakantie in Groningen. Het vakantiehuisje was op zich wel goed, maar de geluidsoverlast van het voorbij razende verkeer drukte toch wel van negatieve stempel  op ons Verblijf daar. Eigenlijk zou het geen "natuurhuisje" mogen heten, want tot rust komen is er echt niet bij. Wij zullen dit huisje dan  ook niet nog een keer boeken.   Toen alle spullen weer ingeladen en om 09:30 uur vertrokken richting ’t Veldt in de noordkop van de provincie Groningen. Peter wilde nog een paar Koikarpers meenemen naar huis. We zijn dus weer naar de kweker gegaan en een paar mooie koi’s uitgezocht. Hij heeft er meteen een voor zijn verjaardag gekregen. Nadat we de waterzakken met vissen in de auto hadden gezet, zijn we richting Beverwijk gereden. Onderweg nog even gestopt in Zurich bij de afsluitdijk en daarna in een keer doorgereden naar huis. We waren om 13:30 uur thuis. Alle spullen weer uitgeladen en de vissen in de vijver losgelaten. Daarna de wasmachine aangezet. De vakantie zit weer op. Verder niet veel meer gedaan, want ik was een klein beetje af. Toch weer lekker om thuis te zijn en straks heerlijk in je eigen bed te slapen.